87 éves az első Magyar Nagydíj
Bár a Forma 1 első hivatalos versenyét 1950. május 13-án rendezték Angliában, a sport történelme sokkal régebbre nyúlik vissza, hiszen a Formula 1 elődjének a Grand Prix bajnokságot lehet tekinteni. A sorozat első futamát 1906-ban rendezték, amit a magyar Szisz Ferenc nyert egy akkori Renaulttal. Az első magyar versenyig 1936-ig kellett várni. Abban a szezonban 30 futamot rendeztek, de ebből csak négy számított bele a pontversenybe: Monaco, Németország, Svájc, Olaszország. Így a mezőnynek kellett menni emellett még 26 töltelék futamot, ahol nem osztottak pontokat.
Ennek a szezonnak a 14. állomása volt Magyarország, pontosabban Budapest belvárosa, a Népliget. A futam teljes részét a park területén rendezték, egy olyan nyomvonalon, ami kereken öt kilométer hosszú, és 22 kanyarból állt. A verseny 50 kör hosszú volt, ami azt jelenti, hogy pontosan 250 kilométer volt a versenytáv.
A pálya nagy részét a mai napig körbe lehet járni, hiszen a park területe szinte teljesen forgalom elől elzárt terület. Kivételt képez az egykori célegyenes, a Vajda Péter utca, amin a mai napig zajlik a közlekedés.
Az időmérőt a kor egyik legendája, Bernd Rosemeyer nyerte az Auto Unionnal, ami az Audi őse. A negyedik helyről pedig a 20. század legnagyobb autóversenyzője, Tazio Nuvolari az Alfa Romeoval. Hartmann László Maseratival indult, és a 11. helyre kvalifikálta magát, de Charlie Martinnal helyet cserélet taktikai okokból, így a tized pozícióból vágott neki a versenynek.
A futamot a kor, de még a mai nap legnagyobb autóversenyzője, Tazio Nuvolari nyerte, mögötte szorosan az év bajnoka Bernd Rosemeyer ért célba. A dobogó alsó fokára a másik Auto Union fért fel, Achille Varzi vezetésével. Hartmann László a hetedik helyen fejezte be a versenyt, bár fontos hozzátenni, hogy mivel négyen kiesetek előle, így valójában Ő az utolsó lett.
Az 1936-ös Magyar Nagydíj rövid összefoglalója
forrás: YouTube – Formula60
A népligeti pálya napjainkban
forrás: YouTube – Forma1x1
borítókép: pestbuda.hu