zUncategorized

A NASCAR alapjai – 1. rész

A NASCAR alapjai - 1. rész

Az autósportokat kedvelők már biztosan halhattak az Egyesült Államok egyik legnevesebb bajnokságáról, a NASCAR-ról. Sokan csak úgy ismerik, mint órákon keresztól körbe-körbe száguldozó autók, azonban a valóság ennél sokkal, de sokkal többet takar. A következőkbe bemutató jelleggel megismertetjük a bajnokság alapjait, szabályait, lebonyolítását, boncolgatjuk az idei év esélyeseit.

A NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) eredete nem a hagyományos autóversenyzéshez köthető. Az Egyesült Államokban a húszas években tiltott volt az alkoholtartalmú termékek árusítása, ami 1933-ig tartott. Ezt a tilalmat természetesen voltak, akik ki akarták játszani. Megjelentek módosított gépjárművek, amivel a rosszfiúk le akarták rázni az őket üldöző rendőröket. Mivel a „tuningolt” járművek puszta vezetésében örömüket lelték a lelkes és bátor fiatalok, elhagyatott utakon, pályákon szórakoztatták magukat. 

A világháború után rohamosan kezdett népszerűsödni az autóversenyzés világszerte. Ezt a növekvő figyelmet szerette volna Bill France meglovagolni, és saját széria bajnokságot alapítani. 1947 decemberében egy találkozó keretében lefektették a szabályokat, majd a következő év februárjában meg is tartottak az első verseny, ami még ugyan nem hivatalos volt, de már a Nascar kötelékébe tartozott. Még egy hét sem telt már bejegyzett egyesültként él a Nascar. Az első hivatalos szezont 1949-ben tartották, melynek 5000 dolláros díjazása volt. Már az kezdetekor hatalmas volt az érdeklődés és 8 futamot rendeztek abban az évben. 

Az ötvenes években rohamos nőtt a népszerűsége, az emberek csodálva néztek az autókat és a pilótáit valóságos hősnek titulálták. France 1954-ben bejelentette, hogy egy vadonatúj pályát építenek Daytona Beach-en. 59-re el is készült a versenypálya, amely a sokak ismert és kedvelt Daytona International Speedway. Akkoriban csodájára jártak a pálya adottságainak. Ehhez méltóan az első verseny hihetetlen izgalmakat hozott, Lee Petty és Johnny Beauchamp között. A célfotót napokig elemezték, mire kihirdették a győztest. 

Richard Petty versenyautója - 1967

Az izgalmas versenyek és érdeklődés további versenyeket és versenyzőket kívánt. Több versenyt, több versenyzőt, nagyobb izgalmakat akartak a nézők. Sorra épültek a nagyobbnál nagyobb versenypályák (Detroit, Dover, Pocono, Talladega). A 70-es években egyre több nagynevű és nagyobb költségvetésű szponzorok érkeztek. Megrendezték az első villanyfényes versenyt 1978-ban a Bristol Speedway-en, ez a futam a mai napig nagy látványosság. 1979-ben a Daytona 500-on mutatkozott be az élő közvetítés, amelyet egész Amerika követhette, több milliós nézettséget hozva. Minderre rásegített, hogy a keleti parton hatalmas hóvihar tombolt, így milliók szorultak a képernyők elé. Nem mellesleg, ezt a versenyt válaszották mindenidők legjobb Daytona 500-as versenyének korábban.

A 80-as évek elején összevonták a kisebb szakágakat a fiatalabb tehetségek felfedezése érdekében. A televíziózás egyre nagyobb népszerűsége miatt 89-ben már a teljes sorozatot leadták a tévétársaságok, többségüket élőben. 1994-ben bemutatták a Craftsman Truck Series sorozatot, amelyen Amerikában gyártott, teljes méretű pickup-ok versenyeztek. A futamokat minden alkalommal teltház előtt tartották ami versenyenként több százezer embert jelentett. 1996-ban Japánban rendeztek futamot, a nagyobb nemzetközi ismertség elérése céljából, 3 éven keresztül. A 90-es évek végén már a nyugati parton is száguldoztak a versenyzők, Los Angelesben, Texasban, Las vegasban. 

A 2000-es évek elején új televíziós szerződést kötött a Nascar a Fox-szal és az NBC-vel és régi gyártók is visszatértek a ligába, mint a Chrysler és a Dodge. Az internet elterjedésével a világhálón is jelen lett a Nascar, ugyanis elkészítették a hivatalos weboldalt is. Az évek múlásával folyamatosan bővítették a naptárat, ami már akkor több mint 30! versenyt jelentett. Egyre több más sportágakban jeleskedő versenyzők is feltűntek Nascar csapatokban, ilyen például Juan Pablo Montoya, volt Forma 1-es pilóta. Az ilyen pilóták sokat segítenek az Amerikán kívüli piac térhódításában. 

Írásunk második részében ismertetjük a jelenkori szabályokat és a lebonyolítási rendszert.