zUncategorized

Az Indycar alapjai – 2. rész

Az Indycar alapjai - 2. rész

A múltidézés után, most elérkeztünk a jelenbe, vagyis áttekintjük az Indycar mai helyzetét, az aktuális szabályokat, a lebonyolítási rendszert. Ha esetleg lemaradtál volna az első részről ide kattintva megtalálod. 

A széria, hivatalos nevén NTT Indycar Series, a jelenlegi formájában 1996 óta létezik. Az első részben már ismertettük a múltját. Rengeteg izgalmas versenyt láthatunk, ezért is érdemes belenézni egy-két versenybe, de nem lesz egyszerű, ha még sosem láttál ilyen futamot. Néhány dolgot szeretnék itt megosztani, ami alap szinten elég, hogy megértsd mi is zajlik éppen.

Az IndyCarban sok különböző csapat működik, és ezek egy része a teljes szezonban részt vesznek, míg néhány csapat, úgymond beugrósként, pár futamon vesz részt. A főállású pilóták a szezon minden versenyén részt vesznek, így általában ők versenyeznek a bajnokság megnyeréséértA részmunkaidős pilóták és csapatok nem minden versenyszámban versenyeznek, így kevesebb esélyük van pontokat szerezni, de mégis részt vehetnek a versenyeken. Az IndyCar szezonban résztvevő csapatok száma évről évre változik , 2022-ben összesen 17 csapat vett részt. A csapatok mindegyike több pilótát állíthat be, egyes csapatok akár hat pilótát is kiállíthatnak, mások pedig csak egyet. Nem kell mindenkinek versenyeznie minden versenyen.

Ami az autókat illeti, az IndyCar specifikációs szabályokkal működik . Ez alapvetően azt jelenti, hogy az összes autó ugyanazon az alapspecifikáció szerint fut, és így mindegyik ugyanazt az alvázat használja . Az összes csapat lényegében ugyanazt az autót futtatja, a két között azonban lehetnek némi különbségek, majd az autó tényleges hangolása segítheti őket, hogy megfeleljenek bizonyos versenyzőknek.

  • Gyártók: Honda HPD, Chevrolet-Ilmor
  • Típus: 2.2 L V6 turbó
  • Fordulatszám: max. 12.000 (fordulat limitált)
  • Teljesítmény: 550-750 LE + 50 LE
  • Befecskendezés: Direkt

Az IndyCar szinte kizárólag Amerikában zajlik , egy versenyt tartanak Kanadában is. Világszerte zajlottak versenyek olyan helyeken, mint Brazília és Ausztrália, valamint Japán is. Az idei IndyCar-szezonban 17 verseny van, 12 különböző formájú és méretű versenypályán. Az IndyCarhoz használt pályák az utcai és közúti pályáktól az ovális pályákig változnak. Az ovális pályák közül a leghíresebb az Indianapolis Motor Speedway, és innen kapta a nevét a sorozat. Évente több százezer nézőt vonz, és több millióan nézik otthonukból. Ez egy 500 mérföldes verseny , amely az ovális gyorsasági pályán 200 körből áll.

Lebonyolítás

Nagyon hasonlít a Formula 1-éhez, az IndyCar is verseny egy hétvége alatt zajlik, a pénteki nappal kezdenek, amikor az első szabadedzés zajlik.  Szombaton ismét van egy szabadedzés, majd következik az időmérő edzés. Más sportokhoz hasonlóan ez is a rajtrács pozícióinak meghatározására szolgál a verseny napjára. Az IndyCarban számos különböző kvalifikációs folyamatot alkalmaznak, és ez pályafüggő.

A közúti és utcai pályákon az autókat két különböző csoportra osztják. Ezután kimennek a pályára, hogy megpróbáljanak minél gyorsabb kört rögzíteni. Az első rész kiesési körként működik, hasonlóan az F1 Q1-hez és Q2-éhez. Minden csoportból a hat leggyorsabb versenyző továbbjut a 2. részbe.

A 12 pilóta között egy másik kiesési kör zajlik, mindössze hat versenyző juthat be a 3. részbe. Az eddigiekhez hasonlóan a versenyzők igyekeznek a lehető leggyorsabb kört megtenni a megadott idő alatt, és a három szakasz ideje alapján kapjuk meg a sorrendet a versenyre. Ez a formátum azonban jelentősen megváltozik az ovális versenyeken.

Ezeken a versenyeken az autóknak két bemelegítő körük van, majd két ‘hot lap”. Ezek a körök azok, amikor megpróbálnak minél gyorsabban menni, és a lehető leggyorsabb időt megfutni, és ennek a két időnek az összege határozza meg a rajtrácson elfoglalt helyüket. Az Indy 500-on kettő helyett négy ilyen kör van, és az összesített kör adja a sorrendet.

A verseny napján legfeljebb 33 autó állhat a rajtrácson. Egy vagy több felvezető kört tesznek meg a pályán egy biztonsági autó mögött. Ezután a biztonsági autó jelzi, hogy hamarosan kezdődik a verseny, és az autók gördülő rajtot vesznek, amikor áthaladnak a rajtvonalon.

A verseny során a versenyzők több boxkiállást is megtesznek. Ekkor cserélik a gumikat az autón és tankolnak is. Ez 6 és 10 másodperc között is eltarthat, miközben több szerelő dolgozik együtt, hogy mindent a lehető leggyorsabban elvégezzenek. Egyszerre csak hat szerelőt engednek dolgozni, ami ellentétben áll a gyors, körülbelül 2-3 másodperces F1-es boxkiállásokkal, ahol 20-an is jelenthetnek.

Az IndyCar versenyek két-három órán keresztül is tarthatnak, ezért van szükség tankolásra a boxkiállásoknál. A verseny hossza a pályától és az eseményektől függ, de attól is függ, hogy vannak-e csúszások vagy biztonsági autós fázisok, amelyek gyakran balesetek vagy hasonló események következményei. Ezekben az esetekben egy szabályrendszer határozza meg, hogy milyen lépéseket kell megtenni.

Szabályok

Az IndyCarban sok szabály és előírás vonatkozik az autókra és a versenyzőkre, mint minden motorsportra. Mivel az autóalkatrészek többségét a szabályzatok határozzák meg, kevés szabályt szeghet meg a csapat. Nem úgy, mint a Forma-1-ben, ahol a csapatoknak saját vázat kell gyártaniuk, és ezért ügyelniük kell arra, hogy ne sértsenek meg egyetlen szabályt sem.

Számos biztonsági korlátozás is érvényben van, beleértve a 2020-as szezonra megérkezett 6 pontos biztonsági övet és a halo/szélvédő kombinációt. Ezek a biztonsági előírások a versenyek alatt használatos zászló- és büntetés-rendszerben is érvényesülnek, amelyek arra szolgálnak, hogy megmondják a versenyzőknek, hogy mit kell tenniük, ha incidensek vannak, vagy mikor kell valamilyen intézkedést tenniük.

A leggyakrabban látható zászló a sárga zászló, amely azt jelzi, hogy történt valami incidens vagy más, ami miatt óvatosan kell vezetni. Ez általában alacsonyabb sebességgel és előzés nélkül jár, a veszély elmúltával zöld zászlót lengetnek, hogy ismét megkezdődjön a verseny. Piros zászló jelzi, hogy az edzés leállt , mivel a pálya nem biztonságos a verseny folytatásához, vagy valami komolyabb baleset történt. Van egy kék zászló is, amely azt jelzi, hogy egy gyorsabb autó megpróbál elhaladni egy lekörözendő autó mellettHa a pilóta figyelmen kívül hagyja ezeket a zászlókat, és nem engedi el a gyorsabb autót, akkor megjelenhet a fekete zászló, ami azt jelenti, kizárják a versenyből.

Pontrendszer

Az IndyCar sorozatban az F1-től eltérően minden pilóta szerez pontot. Az első 50, a második 40, a harmadik 35, majd 32, 30, 28 pontot ér, majd az utolsónak leintett versenyző 5 pontot kap. A pole pozícióért 1 bónuszpont jár, 1 pont, ha legalább egy kört vezetett a versenyben, és 2 pontot annak, aki a legtöbb kört vezette a versenyen. Az Indianapolis 500 és a bajnoki döntőért a pontok megduplázódnak.