Formula-E

Hosszas várakozás után vette kezdetét a szezonzáró

Eljött az idei Formula-E világbajnokság búcsúja, az utolsó verseny, az utolsó csaták. Ugyan az egyik legfontosabb kérdés már eldőlt tegnap, Jake Dennis drámai versenyen szerezte meg a vb címet, de egy nagy kérdés még hátra volt. Melyik konstruktőr lesz a világbajnok? A futam előtt a Jaguar és az Envision 268-268 ponttal holtversenyben álltak az élen. A harmadik a helyen a Porsche 241, míg a negyedik az Andretti állt 236 ponttal.

Azért a pilóták között is vannak még fennmaradó kérdések, többek között a bajnokság ezüst érmese is eldöntésre várt, erre Mitch Evans (179 pont) és Nick Cassidy (171 pont) volt a legesélyesebb, míg Pascal Wehrleinnak (148 pont) a harmadik helyre volt még matematikai esélye.

Ennek megfelelően már az időmérőn az első két csapat pilótái diadalmaskodtak, az élről Cassidy (Envision) indulhatott, mellőle Evans (Jaguar) vághatott neki a 34 körös futamnak, ami félig vizes pályás lesz, ugyanis a pálya egy része egy hatalmas teremben, az ExCel Központban van.

A rajt nem a megszokott formában indult, ugyanis a Safety Car vezette fel a mezőnyt, mivel a pálya fedetlen helyein nagyon rosszak voltak a körülmények. 2 kört tettek volna meg a biztonsági autó mögött, de Scot Elkins versenyigazgató még egyet elrendelt. A harmadik kör végén behajtott a biztonsági autó, de rögvest vissza is küldték, továbbra sem volt versenyzésre alkalmas a helyzet. Scot Elkins nem is húzta tovább, piros zászlóval megszakította a versenyt.

Mindent igyekeztek megtenni a pályabírók és a takarítók, hogy a lehető legtöbb vizet eltakarítsák a pályáról, de folyamatos eső utánpótlás miatt ez hasztalan munka volt. 17:45-kor ismét pályára gurulhattak a Safety Car mögött, hogy lássák mennyire változott a pálya állapota. Mivel az eső ekkor már sokkal jobban esett, a második kör végén vissza is jöttek a boxba, mert alkalmatlan volt a pályán.

19:30 magasságában újból kimentek a versenyzők felmérni a pálya állapotát, ekkor már úgy ítélték meg, hogy elindulhat a verseny, így 7 kör Safety Car-os kör után elindult a verseny. Többen is azonnal aktiválták az Attack Mode-ot, mivel kötelező elhasználni a verseny alatt. Az élmezőnyből csak Cassidy volt az egyetlen, aki két kört is várt mire aktiválta a plusz energiákat.

Dan Ticktum nagy erőkkel ostromolta Edoardo Mortarát, egészen addig míg a Maserati pilótája nem hibázott, megcsúszott a kanyarkijáraton és Ticktum meg tudta előzni könnyedén. Az élen Cassidy magabiztosan vezette a mezőnyt, fokozatosan lépett el Evanstől. Ő pedig Jake Dennist rázta el egyre jobban.

A mezőny hátsó részében Vergne, Di Grassi és Da Costa kanyarról kanyarra tépték egymást, még ha csak a 15. helyért is ment. Utóbbi kettő nem kímélte a franciát és meg is előzték mind a ketten.

Jelen állás szerint Cassidy ezzel a győzelemmel elvenné a második helyet Evanstől a bajnokságban egyetlen egy ponttal, míg csapata, az Envision pedig a konstruktőri címet hódítaná el. Evans is felismerte ezt, ezért rá is kapcsolt egy leggyorsabb körrel rögvest. Hátránya 2 másodperc volt néhány körrel a vége előtt. Ezt Cassidy észlelte és ő is odapirított egy leggyorsabb kört, állandósítva a 2-2,2 másodperces távolságot.

Scot Elkins versenyigazgató 4 körrel toldotta meg a versenytávot, miután több kört is a biztonsági autó mögött tettek meg az elején. Evans nem tudta fokozni a tempót, így Cassidy némileg növelni tudta az előnyét. James Barclay, a Jaguar csapatvezetője folyamatosan bizatta Evanst, de nem volt elég ez sem, Cassidy-t nem lehetett ma megverni. Evansnek egy esélye maradt, a leggyorsabb kör. Ha azt a legvégén megfutja, akkor pontegyenlőséggel, de a több futamgyőzelem miatt ővé lenne a második hely.

A kockás zászló Nick Cassidy-t intette le elsőként, aki ezzel csapata számára a konstruktőri bajnoki címet is elhozta. Mitch Evans utolsó körét nagy figyelem kísérte, a második helyen futott be, de nem sikerült a leggyorsabb kört megszerezni, így a tabellán a harmadik helyen zárt. A dobogó alsó fokára Jake Dennis állhatott fel.

A 2023-as Formula-E világbajnokság ezzel véget ért, egy hosszabb szünet veszi kezdetét, a következő szezon januárban veszi kezdetét Mexikóban.

fotó: Twitter @Envision_Racing