Forma-1

Verstappen győzelem, Norris meglepte a Red Bullokat

5 év után ismét Forma-1-es verseny volt a shanghai-i versenypályán, noha szombaton már egy sprintfutamot tartottak. Az előrejelzések szerint nem számíthattunk esőre, ennek ellenére Verstappen a felvezető kör előtt nem sokkal jelentette, hogy esőcseppeket fedezett fel.

Fernando Alonso remek rajtott vett, az első, nyújtott jobbos kanyar végén már meg is előzte Sergio Pérezt. Nem sikerült az első néhány kanyar a Ferrariknak sem, Russell és Hülkenberg is megelőzte mindkét olasz autót.

Hiába a Red Bull fölénye, Pérez körökön át csak üldözni tudta Alonsot, egészen az ötödik körig kellett várni az előzésre. Verstappen az élen már több másodperces előnyt épített ki, érinthetetlennek tűnt már az első kör végén.

A tegnapi időmérő első szakaszában kieső Lewis Hamilton, a mezőny végéről lágy keverékkel indult el a gyors felzárkózás reményében. Első körök végén panaszkodott, hogy kevés a tapadása és sokáig csak a 17. helyen tudott autózni, hiába volt gumielőnye. Eközben az élen Lando Norris a jobb gumikezelése végett, gyorsan utolérte Alonsot és a hosszú egyenes végén meg is előzte.

Feltámadni látszottak a Ferrarik, Charles Leclerc a nyolcadik kör végére utolérte Russellt, és a következő kör elején meg is előzte a monacói. Csapattársa is tartotta a tempót, ő is támadásba kezdett Russellel szemben. A Ferrari idei feljavult gumikezelése nagyon nagy előrelépésnek tűnik eddig.

A 9. körben megkezdődtek a boxkiállások sorozata, a mezőny második fele látogatta meg garázsát elsőkként, kicsit talán korábban, mint ahogy arra számítottunk. A Pirelli által jósolt 2 kiállás így neccesnek tűnt.

Leclerc növelte a tempót és néhány kör alatt levadászta Piastrit is, közben az élmezőnyből elsőként Alonso érkezett kerékcserére. Zajlott az élet a boxutcában, egy-két meleg érkezés és távozás miatt megemelkedhetett a pulzusunk, Tsunodát engedték ki rosszkor, de a japán résen volt és az utolsó pillanatban megállt az érkező Sauber előtt. Ahogyan Strollnál is kis hiján ütközés lett az érkező autók miatt.

Szerencsétlen eset történt az Alpine garázsában, Gasly kerékcseréje közben a jobb hátsó kerék nem rögzült időben és az autó leengedésével a francia már gázt is adott, ekkor a rosszul feltett kerék leesett, eltalálva a szerelőt, szerencsére a szerelő kisebb ütéssel ugyan, de megúszta az esetet.

A Ferrarinál előkerültek az ABC betűi, Leclerc esetében már a D terv került szóba, amit nyugtázott is a monacói, ha azt szeretné a csapat. Közben a Visa RB-nél házon belüli csata volt, az üléséért küzdő Ricciardo előzte Tsunodát.

Valtteri Bottas autójában a motor nem bírta a gyűrődést és megadta magát, ezzel virtuális biztonsági autós fázist hozva, igaz erre várni kellett keveset, ami különösen veszélyes volt, mert sokáig csak sárga zászlót lengettek, miközben Bottas szállt ki az autóból. Mivel az autó sebességben maradt, nem tudták megmozdítani, ezért pályára kellett küldeni a biztonsági autót, hogy daruval tudják elmozdítani a Saubert.

Gyorsan reagáltak páran és beszaladtak a boxba új gumikért, a két Red Bull, Alonso és Russell kijött, a spanyol ráadásul lágy keverékű gumik kapott, amivel egy ideig biztos előnye lesz a többiekkel szemben.

A 27. körben indulhatott útjára ismét a verseny, Verstappen, Norris, Leclerc, Pérez, Sainz, Alonso sorrendben. A mezőny közepén elég komoly feltorlódás történt, ami miatt Stroll szószerint felöklelte Daniel Ricciardot, meg is emelkedett a Visa RB, pár kanyarral később Nico Hülkenberg sodródott le a 6-os kanyar kijáratán, ezzel eltalálva Yuki Tsunodát, akinek a jobb hátsó kereke bánta, ezzel nem tudta folytatni a versenyt.

Az esetek miatt ismét pályára küldték a biztonsági autót, a törmelékek eltakarítása miatt. A 32. körben indulhatott el újból a verseny. Ezúttal nem volt gond az újraindításkor.

Sajnos Ricciardo autója túlságosan megsérült, ezért fel kellett adnia a versenyt. Mindeközben Stroll, Sargeant és Magnussen is 10-10-10 másodperces büntetést kaptak, előbbi a felöklelésért, míg a másik kettő az SC fázis alatt szabályszegés miatt.

Egy fél körig parázs hangulatú csatát kaptunk, még ha az utolsó két pozícióban is történt, Lance Stroll és Kevin Magnussen viaskodott egymással, amelyből a kanadai jött ki nyertesen. A 39. körben Pérez már jobb tempóra volt képes, mint Leclerc és megtudta előzni a 6-os kanyarban. Közben Russell is támadásba kezdett Sainz-cal szemben.

Alonsonak nem volt meg a tempója az előrelépéshez, illetve a lágy gumik sem bírták volna végig, ezért ki kellett jönnie, hogy a pályán még vissza tudjon zárkózni. Nagy lendülettel vágott bele a pozíciók visszaszerzésében, sorra lépett át a pilótákon. A nagy lendület kis híján a versenyében került, ugyanott ahol az időmérőn Sainz is túlcsúszott, ő is megcsinálta, de kontrollálni tudta az autót és megtörés nélkül ment tovább.

Az utolsó kör előtt Verstappen jelezte a rádión, hogy törmelékre hajtott és ellenőrizzék a gumikat, de nem találtak hibát, így az 56. végén a holland láthatta meg elsőként a kockás zászlót, immáron 58. alkalommal. Második helyen a verseny meglepetését produkáló Lando Norris érkezett meg, míg a dobogó alsó fokára Sergio Pérez állhatott fel. 

A további pontszerzők: Charles Leclerc 4., Carlos Sainz 5., George Russell 6., Fernando Alonso 7., Oscar Piastri 8., Lewis Hamilton 9., Nico Hülkenberg 10.

fotó: X @McLarenF1